یادداشت های شخصی یک طلبه ی دانشجو

حجت الاسلام مسعود مختاری خمینی

یادداشت های شخصی یک طلبه ی دانشجو

حجت الاسلام مسعود مختاری خمینی

فرمایشات علامه جوادی در مورد اسلامی کردن سینما 


آیت‌الله جوادی آملی در فرمایشات خود با تقسیم هنر به هنر نازل و متنزل می گویند: هنر نازل بیش از محدوده خیال را تعریف نمی‌کند، لذت زودگذری دارد یا تأثیر زودگذری دارد اما هنر متنزّل از جای بلند آمده، دست آدم را می‌گیرد بلند می‌کند و به بالا می‌برد. فرق هنر نازل و هنر متنزّل همان فرقی است که برای مثال بین اشعار منوچهری دامغانی و اشعار مرحوم حافظ است.ما یک شعر نازل داریم یعنی از همین‌جا برخاسته و یک شعر متنزّل داریم که از جای بلند آمده پایین, این هنر یک معنای عقلی را خوب فهمیده بعد این را پایین آورده در محدوده متخیّله از متخیّله داده به خیال از آ‌نجا داده به حس شده یک غزل چون از بالا آمده واین مثل یک طناب آویخته است به انسان می‌گوید این طناب را بگیر و برو بالا این انسان و جامعه را عاقل می‌کند.

وی با توصیه به هنرمندان در تولید هنر متنزل گفت: هنر آن است که متنزّل باشد از جای دیگر بیاید نه از حس به خیال و از خیال به حس نظیر بعضی از این فیلم ها که پیامی ندارد.

راهکار اسلامی شدن سینماو دیگر هنرها:
برای اینکه سینماهای ما, هنرهای ما، اسلامی بشود یک باسواد درس‌خوانده کامل می‌خواهد یا آدم خودش داشته باشد یا از یک دانشمند یاد بگیرد بعد ازاینکه این را یاد گرفت در عاقله خودش بپروراند بعد بدهد به متخیّله بعد خروجی‌اش می‌شود هنر دینی.

یادداشت نویسنده:
هنر و کارهای هنری خروجی اش همان تفکری است که هنرمندش دارد پس اگر هنرمند تفکر ارزشی داشت هنرش ارزشی می شود اما اگر هنرمند تفکری مادی، جنسی، وغیر ارزشی داشت هنرش میشود محصولی که الان به وفور در جامعه اسلامی ایران وجود دارد که ملموس تر آن در حوزه ی سینما بیشتر دیده می شود وقتی در یک فیلم به حتی یکی از فضائل اخلاقی پرداخته شود آنوقت میشود فیلم ارزشی و آن سینما میشود سینمای اسلامی هرچند گاهی اوقات برای نشان دادن یک فضیله اخلاقی جایی دیگر را خراب میکنند.

نظرات (۱)

سلام، با تشکر از شما

 

"راهکارهای اصولی اسلامی کردن سینما"

 

با آدرس: http://www.harfeto.ir/?q=node/46609

 

در سایت حرف تو انتشار یافت.

 

هدیه سایت حر ف تو: امام حسین (ع): کسی که گرفتاری و اندوه مؤمنی را برطرف کند و او را آسوده کند، خداوند گرفتاری و اندوه دنیا و آخرت را از او رفع می کند.

 

یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی